Op de boerderij - Reisverslag uit Cooroy, Australië van Soraya - WaarBenJij.nu Op de boerderij - Reisverslag uit Cooroy, Australië van Soraya - WaarBenJij.nu

Op de boerderij

Blijf op de hoogte en volg Soraya

30 November 2013 | Australië, Cooroy

Lieve allemaal,

De afgelopen 3 weken op de boerderij waren leerzame, leuke en grappige weken. Ik verblijf als vrijwilliger bij een vrouw op haar boerderij. In ruil voor een paar uur werk op een dag krijg ik accommodatie en eten. Meteen de eerste dag had ik miso leren maken, dat is een heel lang proces en het duurt 2 jaar voordat je het kan gebruiken voor salades of andere gerechten. Het komt van Japan en is heel gezond voor je.

Verder heeft ze veel verschillende tuinen en dieren. Ze heeft een tropische tuin, een groente tuin, kruiden tuin en overal staan er fruit bomen. Verder heeft ze 3 koeien waarvan ik er 1 heb gemelkt! Grappig he!! Ik had niet verwacht dat ik mocht melken dus ik stond in mijn jurkje en slippers maar met melken kon dat geen kwaad! Verder heeft ze 4 geiten, varkens en 4 kleine biggetjes. Die biggetjes zijn zo schattig om te zien maar eigenlijk zijn het donderstenen want telkens ontsnappen ze! Ze zijn ook nog slim want als ze je horen dan rennen ze snel terug naar hun hok, dus ze weten dat ze er niet uit mogen. Alleen op een maandag ochtend zat alles tegen. Zo kwamen we erachter dat de kleine biggetjes de groente tuin hadden vernield!! De bonen, broccoli en egg plants waren helemaal opgegeten. Die zelfde morgen starte de auto niet, hadden we geen water en waren de geiten ontsnapt. Het was heel erg lastig om de geiten te verplaatsen want ze liepen de berg op maar met zijn 4e was het gelukkig gelukt. Verder heeft ze nog veel kippen, hanen en kuikentjes.

Het water is hier heel erg belangrijk, ze leeft van het regenwater en omdat het al een aantal maanden niet heeft geregend moeten we heel zuinig zijn met het water.

Wat ik voornamelijk doe op de boerderij is helpen in de keuken. Dat vond ik het leukst om te doen. Zo heb ik brood, boter, kaas, tempeh, miso, soya saus en zeep leren maken. Het is heel leuk om het allemaal zelf te maken en ik kan niet wachten om het in Nederland te maken. Daarnaast hebben we tijdens de lunch onze warme maaltijd omdat we 's ochtends vroeg al hard aan het werk zijn. Vaak kook ik de lunch en de eerste twee weken hadden we veel vegetarisch maaltijden omdat haar vlees op was. Maar op een zondag kwam haar zoon en zijn vrienden en toen hebben ze twee varkens geslacht. Op diezelfde dag waren ze 1 jaar oud maar ze vertelde me dat het vlees lekkerder smaakt dan een oude varken. Die dag hield ik mezelf bezig met van alles en probeerde ik het slachten te vermijden maar helaas hoorde ik een aantal geweerschoten en zag ik de varkenskoppen liggen.

Verder heb ik veel tropische planten geplant in de tropische tuin. Dat was heel erg leuk om te doen, de planten groeien hier heel erg snel en dat had ik niet verwacht! Op dit moment is het hier elke dag rond de 31 graden, het is best warm en als ik in de tuin werk dan probeer ik er zo vroeg mogelijk te zijn want anders is het veel te warm. De vrouw heeft een eigen bedrijf en geeft permaculture workshops. Ik mocht een paar keer mee naar haar workshops en die waren heel erg leuk en leerzaam!

Het huis waar ik in verblijf staat op een berg en heeft een waanzinnig mooi uitzicht. Er zijn 3 bijzondere bergen in deze omgeving, en boven op het terras kan je ze alle drie zien. Verder is het hier 's nachts niet stil, er zijn zoveel verschillende dieren die je hoort. Zo hoor ik elke avond een vogel het geluid maken alsof er een baby aan het huilen is. Vervolgens reageren andere vogels daarop dus je hoort van alles! Wat heel grappig is dat je weet wanneer het gaat regenen. Dat komt omdat de kikkers beginnen te kwaken en de kaketoes weg vliegen. Als we dat zien weten we dat het gaat regenen. Ik heb 1 keer een flinke regenbui meegemaakt, op het nieuws hoorde ik ze praten over showers. Na de regenbui snapte ik waarom ze het hier in Australië showers noemen! Dit komt omdat het ineens heel erg hard regent en ik moest op dat moment de poort open maken. Ik was nog geen twee tellen buiten en helemaal nat geregend! De enorme regenbui was maar een half uur maar de planten konden het water goed gebruiken!

Op 1 avond was het paniek in mijn kamer. Ik kwam namelijk in mijn kamer en ik zag een mega grote spin!!! Hij zat op mijn muur maar ik durfde er niet bij in de buurt te komen. Alleen zijn sommige spinnen in Australië levensgevaarlijk en ik had geen idee hoe deze levensgevaarlijke spinnen eruit zien. Iedereen in het huis lag al te slapen dus die avond ben ik ook maar gaan slapen. De volgende dag vertelde Elisabeth me dat het een huntsman spin is. Dat zijn hele grote spinnen maar ze zei dat het geen kwaad kan dat de spin in mijn kamer zit.

Zondagavond is het mijn laatste avond op de boerderij en aan de ene kant vind ik het super jammer dat ik weg ga. Ik heb het hier heel erg naar mijn zin gehad maar ik kijk ook onwijs uit om weer verder te reizen. De afgelopen drie weken zat ik een beetje in the middle of nowhere. Dus ik kijk er weer naar uit om tussen de mensen te zijn, nieuwe plaatsen ontdekken en genieten op het strand!

Dikke knuffel Xxxxjes


  • 30 November 2013 - 11:11

    Kim:

    Hey sossy geweldig verslag weer!! Echt grappig wat je allemaal meegemaakt heb op de boerderij! Van t varken en de spin dan wat minder; -) meis geniet van je laatste weekendje daar!! En op naar t volgende avontuur! Heel veel liefs kim xxc

  • 02 December 2013 - 23:31

    Nettie:

    Hey Sos,

    Wat ontzettend leuk om je verslagen te lezen en wat maak je veel mee! Ik had je al eerder een reactie gestuurd, maar die kan ik nergens terug vinden dus ik zal wel weer iets verkeerd gedaan hebben met de verzending. Of misschien heb ik het wel via facebook gedaan, bedenk ik mij ineens.
    Hoe dan ook, ik volg je op de voet en ik geniet ontzettend van je verhalen. Vooral het verblijf op de boerderij spreekt mij erg aan (ergens diep binnenin mij zit namelijk een ouwe boerin) en het lijkt mij heerlijk om met het land en de natuur bezig te zijn. Ik heb na het overlijden van mijn Pa en Ma (11 jaar geleden) ook zoiets gedaan in Portugal, al was dat maar een weekje. Ik werkte daar op een boerderij van een oud-collega en heb toen sinaasappeljam gemaakt van A tot Z. Eerst sinaasappels plukken in de boomgaard, pellen, koken met giga veel suiker en verwerken in potten. De jam werd verkocht aan de lokale bevolking en was ook voor eigen gebruik. Fantastisch vond ik het. Ik heb zo genoten van dat hele proces en daar moest ik weer aan denken toen ik jou verslag las. Stikjaloers ben ik op je.

    Ik begrijp dat je hebt besloten om langer te blijven in the land down-under en dat kan ik mij heel goed voorstellen. Je wilt toch niet dat er ooit een einde komt aan al die avonturen?
    Ik wens je een fantastische voortzetting van je avontuur en ik kijk uit naar het volgende verslag.

    Liefs van Nettie xxxxxxx

  • 06 December 2013 - 16:23

    DICK EN PAULA:

    HOI Soraya , we hebben je verhaal gelezen prachtig hoe je het beleefd en schrijft, leuk hoor , dat met die SPIN daar zal je wel van geschrokken zijn, en dat ETEN dat willen wel een keer meemaken in nedl, als je dat klaarmaakt, oja dus ze hadden weinig vlees? zal ik jou eens lekker maken we ETEN dadelijk BIEFSTUK, gemeen he, nou meisje we wensen je een goede reis verder toe en geniet ervan en OPPASSEN HE, en je zal wel heerlijk verkleurd zijn met die temperatuur, heerlijk ik hou er wel van ,
    en laat de kikkers maar ophouden met kwaken, nou MEISJE nogmaals veel plezier en avontuur gewenst van ons, xxxxxxxxxxxxxxx, dick en paula ps het gaat nu opschieten voor jou met ELLEN , HARTSTIKKE LEUK SAMEN, OPTREKKEN.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Soraya

Actief sinds 16 Aug. 2009
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 30875

Voorgaande reizen:

21 September 2014 - 20 Oktober 2014

Australie, second year

20 Augustus 2013 - 30 Januari 2014

Australië

28 Augustus 2009 - 30 Januari 2010

Curacao

Landen bezocht: