Kerst en NYE in Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Soraya - WaarBenJij.nu Kerst en NYE in Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Soraya - WaarBenJij.nu

Kerst en NYE in Sydney

Blijf op de hoogte en volg Soraya

13 Januari 2014 | Australië, Sydney

Lieve allemaal,

Op eerste kerstdag had ik mijn wekker gezet zodat ik de familie kon bellen. Het tijdsverschil is soms wel grappig want bij mij was het al kerstochtend en bij jullie was het nog kerstavond. Na het bellen maakte ik Ellen wakker zodat we ons kerst ontbijt konden eten. Ik had al eerder verteld dat dit hostel niet zo leuk was maar ons kerstontbijt was wel heel gezellig! We waren overigens de enige die een kerstontbijt voor zichzelf hadden gemaakt. De meeste zaten al aan het drank om 9:30!! Bizar he!?! Na het ontbijt gingen we bij de kerstboom onze cadeautjes uitpakken en wat ben ik weer verwend!! Echt leuk! Bij ons op eerste kerstdag was het aan het regenen dus zaten we binnen spelletjes te spelen samen met het Franse meisje, 's avonds zijn we uit eten gegaan en daarna hebben we lang uit moeten buiken zoals dat altijd is met kerst! Onze tweede kerstdag was een beetje anders gelopen dan gepland, we hadden weer een lekker ontbijt en daarna wilde we naar de paardenrace maar helaas zijn we daar niet naar toe gegaan dit kwam omdat we bij de verkeerde race baan stonden. Stom he!!! Dus besloten we om een wandeling te maken langs het opera huis en hebben we weer ergens gezeten en 's avonds hadden we in het park wat gedronken en zijn we op stap geweest. In Australië kennen ze geen tweede kerstdag, het is alleen kerstavond en eerste kerstdag. Op onze tweede kerstdag is er boxing day, dat is de dag dat de uitverkoop in gaat. Ik heb werkelijk waar nog nooit zoveel mensen in de rij zien staan voor zoveel winkels! Gelukkig hadden wij niets nodig maar overal was het druk!!

Die vrijdag wisselde we van hostel, nu zaten we nog dichterbij het strand. Toen we in het hostel aankwamen konden we nog niet inchecken maar we namen wel alvast een kijkje in de keuken. Dat was zo'n verbetering! De keuken had zelfs een oven en dat heb ik tot nu toe pas 1x gehad. Ellen en ik waren heel erg blij dat we nu in een beter hostel zaten. Die dag hadden we een wandeltocht langs de kust gedaan van Bondi beach naar Cogee beach. We hebben 1,5 uur gewandeld en kwamen langs verschillende stranden. De meeste stranden waren rustiger dan Bondi behalve toen we in Cogee aankwamen. Dat was net zo druk als Bondi beach. Daar hebben we heerlijk heel de dag gelegen en terug zijn we met de bus gegaan.

Op zaterdag moesten we weer vroeg op. We hadden namelijk met het Franse meisje een auto gehuurd en gingen naar Jervis bay. Het zou eigenlijk 2,5 uur rijden zijn maar voor het eerst sinds dat ik in Australië ben stonden we in de file!! Daardoor hebben we er 4 uur over gedaan. Het is nu zomer in Australië en dat betekend dat veel gezinnen op vakantie gaan met de auto om ergens te kamperen. Toen we aankwamen in Jervis bay national park zagen we al veel mensen die daar aan het kamperen waren. Toen we uitstapte liepen we snel naar het strand want we waren heel nieuwsgierig. Het strand was heel mooi en had wit zand met een blauwe zee. Helaas stond er veel wind daarom maakte we eerst een wandeling door het park en reden we naar de volgende baai. Dat strand was nog mooier en dat merkte je want het was er ook drukker. Gelukkig niet zoveel wind als op de vorige baai dus daar hebben we de hele middag gelegen en eind van de middag probeerde we koala's te spotten maar die hebben we niet gespot. Toen de zon weg was besloten we terug te rijden en terwijl we in de auto zaten zei ik tegen de meiden dat we op moesten letten voor kangoeroes en nog geen minuut later zagen we een hele grote langs de weg staan!

Op maandagochtend moesten we onverwachts naar de dokter voor Ellen de blaar aan de voet. Ze had de blaar al een paar dagen maar dit keer was het een andere kleur geworden dus gingen we naar de dokter. Bij 1 dokter konden we niet terecht dus gingen we naar de ander en daar moesten we een uur wachten maar toen kreeg ze te horen dat ze antibiotica moest slikken voor tegen de infectie. Daarna zijn we naar de harbour bridge gegaan en hebben we erover heen gewandeld en toen door naar Milson point. Daar kan je de brug en het opera huis van de andere kant zien. Bij Milson point was ook Luna park. Dat is een ouderwets attractie park dat ze zo hebben gelaten maar wat nog steeds open is. Het ziet er heel erg leuk uit alleen zijn de tickets best prijzig. Nu hadden wij geluk want we liepen gratis over het park!! Die avond zijn we bij een restaurant bij The Rock uit eten geweest. We hadden een 3 gangen menu en het eten was heerlijk maar het uitzicht was ook super mooi! We zaten naast de harbour bridge en keken op het opera huis. Die avond zijn we op tijd naar bed gegaan want de volgende dag was het oudejaarsdag en moesten we om 7:00 's ochtends opstaan.

Ik ben nog nooit zo vroeg op gestaan op oudejaarsdag maar om 8:30 zaten we al in de bus onderweg naar het opera huis. Toen we bij het opera huis aankwamen wisten we niet wat we zagen. Super veel mensen zaten al met hun stoeltjes of op handdoeken op hun plaatsje. Het was al zo druk en er waren al honderden mensen. Op het eerste gedeelte konden we niet zitten dus liepen we door naar het volgende gedeelte, daar hadden we wel een plekje maar we zaten allemaal op elkaars lip. Na twee uur te hebben gezeten hadden Ellen en ik het gehad. Het was uitgerekend die dag heel erg warm, geen wolkje in de lucht dus besloten we weg te gaan. Toen we het eerste gedeelte uitliepen kregen we een stempel bij de beveiliging. De mensen die later dan ons aan kwamen mochten niet meer daar naar binnen zonder stempel. We liepen verder en er waren nog meer mensen, en ze bleven maar komen. Ellen en ik hadden geluncht en moesten bijkomen van de warmte maar ook de mensen massa. Daarna zaten we te denken waar we heen konden maar toen kreeg ik een idee om twee paraplu's te kopen en weer terug te gaan naar het plekje. We kochten snel twee paraplu's en liepen terug. Het idee bleek een geslaagd idee want we hadden nu een nog betere uitzicht en zaten in de schaduw. We hadden zelfs nog geslapen en vervolgens heel veel kaartspellen gespeeld. Rond een uur of 20:00 begon het ineens te regenen!! Dus we hadden geluk dat we onze paraplu's hadden! Gelukkig regende het maar 5 minuten. Daarna hebben we gegeten en bij het laatste uur hadden we het wel een beetje zwaar omdat we er in totaal al 14 uur zaten! Maar om 21:00 was er het eerste vuurwerk voor families, dat was heel mooi. Maar om 12 uur dat was pas echt waanzinnig!! Er was een klok aan het aftellen op de brug, het aftellen begon bij 2 minuten daarna begon de vuurwerk show. Ik heb werkelijk waar nog nooit zulk mooi vuurwerk gezien, zo spectaculair dat ik er gewoon kippenvel van kreeg. Het vuurwerk ging op de brug een flink aantal keer af vervolgens op verschillende plaatsen rondom de brug, en het speciale was dat ook dit jaar vuurwerk op het opera huis af ging. Dat is alleen op hele speciale gelegenheden en dit jaar ging het af omdat het opera huis 40 jaar bestaat. Het vuurwerk bleef maar door gaan en tot slot was er nog een magische vuurwerk waterval vanaf de brug en ging er vuurwerk van alle kanten af dat je niet wist waar je moest kijken. Het was het lange wachten echt waard want dat moment zal ik nooit meer vergeten en het had ook wel weer iets om met zijn alle te wachten totdat het vuurwerk begint. Er was veel live muziek, er waren dj's en alle schepen en boten waren mooi verlicht speciaal voor oud en nieuw. En Ellen en ik hadden geluk met onze stempel want wij hadden een eigen gedeelte en daar mocht de rest niet naar toe zonder stempel. Zo hoefde we niet lang in de rij te staan voor de wc en om ons flesje water te vullen. Toen het afgelopen was liepen we met duizenden mensen door de straten naar het bus station. Ik moet eerlijk zeggen dat alles zo goed was geregeld, er waren heel veel bussen en die waren allemaal gratis. We hebben geen enkele incident gezien ook al waren er zoveel mensen en zoveel mensen die dronken waren.

De laatste dagen in Sydney hebben we rustig aan gedaan en heerlijk op het strand gelegen. De weken in Sydney samen met Ellen zijn voorbij gevlogen maar naar mijn idee vliegt de tijd hier voorbij. Ik denk omdat ik telkens allerlei dingen doe en weer naar nieuwe plaatsen ga. Bij mijn volgende reisverhalen vertel ik jullie alles over mijn belevingen van Nieuw-Zeeland.

Xxxxjes

• 18 Januari 2014 - 16:52

Dick En Paula:

HOI Soraya, het is weer een heel mooi verhaal weer wat jullie beleefd en mee gemaakt hebben, vroeg opstaan en de paarden race meemaken dat was jammer maar jullie hadden plannen genoeg, veel gelopen en gekeken lijks ons wel mooi die baaien te zien jullie hebben weer veel gezien avonturiers, hi hi , en die blaar van ELLEN NEEM JE MAAR OP DE KOOP TOE HA AH , en de paraplu,s kwamen mooi van pas, meiden was een goed ideeeeeeeeeeee, maar oud en nieuw is voor jullie weer een apart geweest dat maak je niet altijd in je leven mee. prachtig lijkt ons dat gigantisch vuurwerk om het mee te maken in het echie. dus SORAYA tot horens en nog gefeliciteerd met RACHEL ze zal je wel missen, veel plezier en oppassen meisje, we wachten weer op het volgend verslag uit Nieuw Zeeland, gr, van ons en veel xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx