Noorder eiland van Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Soraya - WaarBenJij.nu Noorder eiland van Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Soraya - WaarBenJij.nu

Noorder eiland van Nieuw-Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Soraya

08 Februari 2014 | Nieuw Zeeland, Wellington

Lieve allemaal,

Na de Hobbiton verbleef ik in Rotorua. Die avond ben ik naar de Temaraki village gegaan dat is een village van de Maori's. Ze vertelde me dat je wat diks qua kleding mee moest nemen omdat het in de bergen is en het 's avonds afkoelt. Ik had een griepje te pakken dus ik had heel veel laagjes aan en gelukkig voldoende laagjes want heel hoop mensen zag ik in korte broekjes en t-shirts, die hadden het denk ik echt koud. In de village kwamen de Maorie mannen ons verwelkomen met zingen en hun gezichten waren onder getekend met inkt. Ook de vrouwen hadden inkt op hun gezicht en elke tekening staat ergens voor. Het ziet er een beetje eng uit moet ik eerlijk zeggen dat af en toe als ze een dans doen of aan het zingen zijn dan doen ze hun ogen groot maken en dat ziet er ook eng uit. Maar dat is hun cultuur verder doen de mannen ook gekke gezichten trekken met hun mond en steken ze hun tong vaak uit. Misschien kunnen jullie kijken op YouTube hoe het eruit ziet. Tijdens rugby wedstrijden doen de spelers de hawka dans, dat is om de tegenspeler te imponeren en dat hebben ze dus van de Maori. Die avond gingen we langs alle huisjes en vertelde ze wat voor spelletjes ze speelde, hoe ze kleding maakte, hoe ze de tekeningen maken met inkt en hoe ze doen koken. Daarna stond ons een verrukkelijk buffet op te wachten met veel vlees, groente, aardappels en een hele tafel vol met toetjes. Jullie weten hoeveel ik kan eten maar die avond ging er maar een halve bord naar binnen omdat ik ziek was en ik had me er zo op verheugd. Dat was een beetje jammer maar ik had wel genoten!

De volgende dag moest ik weer vroeg op voor mijn excursie naar de geisers en vulkanische grond. De plaats heette Wai-O-Tapu en is een thermal gebied. We reden eerst naar de mud Pools, dat stinkt naar rotte eieren en is kokend heet modder dat borrelt. Vervolgens om 10:15 waren we met super veel mensen bij de geiser die wel liefst 2 meter de lucht in spuit. Dat was heel bizar om te zien en er kwam een hitte vanaf. Vervolgens liep ik over het park samen met een meisje van Korea. Er waren op het park zoveel vulkanische plekken dat je op moest letten waar je liep. Sommige vulkanische wateren had een oranje, groene soms paarse kleur. Dat heeft te maken met de verschillende mineralen. Na de tour heb ik die middag heerlijk bij het zwembad gelegen om uit te zieken en 's avonds had ik een wandeling gemaakt met twee Nederlandse jongens. Het is heel bizar want in Rotorua moet je opletten waar je loopt want sommige stukken op de weg zijn afgezet omdat er ineens stoom van de vulkaan of van de modder Pools naar boven komt. Mensen wonen gewoon daar en sommige mensen hebben stoom in hun tuin. Het is heel bizar, in Australië moest ik opletten voor giftige slangen en spinnen en hier moet ik opletten voor een vulkaan.

De volgende dag hebben we een wandeltocht gemaakt door de redwood bomen. Dat zijn de hele lange bomen en die komen van Amerika maar zijn hier gepland. Daarna reden we naar Taupo. In Taupo heb ik een hiking tocht gemaakt met een Engelse jongen. Dit was werkelijk de zwaarste wandeltocht die ik ooit heb gemaakt maar het was de moeite waard! We hebben ruim 2 uur moeten wandelen om naar het begin van de berg te wandelen, toen we dachten dat we eindelijk bij de wandelroute waren aangekomen bleek het dat we nog een flink stuk moesten lopen. De mensen in het huis vertelde dat veel toeristen het verkeerd in schatten en toen boden ze ons een lift aan naar het begin van de berg. De berg was

hoog en heet

Na een paar keer stoppen onderweg omdat we het allebei zwaar hadden waren we eindelijk boven op de berg. Voor ons zagen we lake taupo en in de verte konden we mount doom zien. De lord of the rings liefhebbers weten vast meteen welke berg dat is! Het is zo onwerkelijk om er te staan en de natuur is hier zo waanzinnig mooi. Het was boven op de top alleen erg koud en we konden niet lang blijven omdat het al eind van de middag was en we wilde voor het donker weer terug in het hostel zijn. Naar beneden ging een stuk sneller dus we waren goed op tijd terug en helemaal uitgeput!!

Die dag daarna zou ik een hikingtocht van 8 uur doen maar door de weersomstandigheden was het geannuleerd. De berg was namelijk hoog en te gevaarlijk als er te veel wolken, wind en regen is. Daarom besloten we te wandelen naar de moon craters. Dat is weer een vulkanische grond maar lijkt op de maan, die dag hadden we 5 uur gewandeld omdat we geen auto hebben loop je overal naar toe. Maar ondertussen loop je flink wat km's!

De dag daarna was het alweer tijd voor onze volgende bestemming. Her uitzicht in de bus was zo waanzinnig. Heel heuvelachtig met onwijs veel schapen! Die dag kwamen we aan in river valley. We verbleven in een super leuke accommodatie. Het was een groot bungalow huis en ik moest zeggen het leek alsof we op kamp waren. Die avond hebben we kaartspelletjes gespeeld en dat was een leuke dag en avond! Het was er vergeleken met de andere plaatsen onwijs koud. Na het rustig river valley reden we de volgende dag naar wellington. Het is een stad aan de rivier en het ziet er heel leuk uit. Qua stad vind ik wellington veel leuker dan Auckland. Die middag ben ik met twee Canadese naar de botanische tuin geweest, zijn we met de gondel naar beneden gegaan en hebben we een harbour wandeling gemaakt. Het was fijn om weer even in een mooie stad te zijn, het was ook een mooie zonnige dag.

Ik heb nog veel te vertellen over Nieuw-Zeeland. Ik heb nu alles verteld over het noorden eiland, in mijn volgende reis verslag zal ik vertellen over het indrukwekkende zuider eiland. En daarna mijn ervaringen als nanny in de outback!

Xxxxjes

  • 23 Maart 2014 - 11:28

    Mike:

    Heeejjjj sosy, je heb weer een hoop gezien en gedaan.
    En wat een lange wandelingen joh, geloof meteen dat je dan afgemat ben.
    Wel kicken hoor dat je mount doom in het echt zie.
    Die film is zo mooi met al die locatie's en dat je daar dan echt sta onvoorstelbaar.
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Soraya

Actief sinds 16 Aug. 2009
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 30866

Voorgaande reizen:

21 September 2014 - 20 Oktober 2014

Australie, second year

20 Augustus 2013 - 30 Januari 2014

Australië

28 Augustus 2009 - 30 Januari 2010

Curacao

Landen bezocht: