De zee vol met sterren! - Reisverslag uit Port Vila, Vanuatu van Soraya - WaarBenJij.nu De zee vol met sterren! - Reisverslag uit Port Vila, Vanuatu van Soraya - WaarBenJij.nu

De zee vol met sterren!

Blijf op de hoogte en volg Soraya

03 Juni 2015 | Vanuatu, Port Vila

Lieve allemaal,

Op mijn laatste avond in Sydney had ik een afscheidsfeestje met vrienden. In Sydney is er de vivid, tijdens vivid is de hele stad mooi verlicht en zijn er lichtshows. Op mijn laatste avond besloten we om naar een bar te gaan in Darling Harbour. We zaten in een tropische surfbar met een dj op de achtergrond die werd begeleid door een drummer. Omdat het vivid was, was er ook vuurwerk. Ik heb me die avond enorm vermaakt maar tegelijkertijd ga ik iedereen die ik hier heb leren kennen onwijs missen.

De volgende ochtend vloog ik naar Port Vila in Vanuata. In het vliegtuig zat ik naast het raam waardoor ik het perfecte uitzicht had. Vanuatu is een super groen eiland, ik verblijf op het main eiland genaamd Efate. Dat is het grootste eiland van Vanuatu, het is een vulkanische eiland en er zijn onwijs veel palmbomen en andere tropische bomen. Het uitzicht vanuit de lucht was adembenemend en het voelt echt aan alsof ik aangekomen ben op een tropisch eiland. Het vliegveld is onwijs klein en het zag er arm uit. Twee maanden geleden is Vanuatu getroffen door een cycloon. Er zijn 11 mensen om het leven gekomen en veel huizen, gebouwen en hotels hebben veel schade opgelopen door de cycloon. Vanuit het vliegtuig kon ik al zien dat heel veel bomen waren omgewaaid. Sommige hotels zijn nog steeds dicht omdat de golven 10m hoog waren waardoor er veel schade is. Ik verblijf in een boomhut maar de boomhut waar ik in eerste instantie zou verblijven is geraakt door een andere boom. Ik was overigens ook hun enige gast en ik werd werkelijk waar als een prinses behandeld. Op de dag dat ik aankwam ben ik meteen Port Vila, de stad wezen verkennen. Het is allemaal heel erg klein maar in de main street is bij de haven een markt die 7 dagen per week open is. Toen ik terug ging naar mijn accommodatie heeft de eigenaresse me meegenomen naar een concert. Samen met haar dochter van 16jaar namen we de bus naar het voetbalstadion waar het concert was. Er kwam een artiest van de Solomon eilanden, maar voor zijn optreden waren er twee andere bandjes. Het is een soort reggae, zouk muziek en wat een ervaring! Ik was waarschijnlijk de enige toerist en het leek wel alsof alle mensen van het eiland bij het concert waren. Wat heel grappig is, in Nederland staan we tijdens een concert maar hier zat iedereen op het gras. Het eerste bandje nam steeds de tijd om een nieuw liefje uit te kiezen. Het tweede optreden was een oudere man, achter een keyboard en een onwijs mooie stem. Hij maakte er echt een show van. Ik kon de taal niet verstaan maar toen hij begon te zingen sprong iedereen op en hoorde ik veel meiden gillen. Zo grappig, en wat nog grappiger was.. Aan het eind van zijn liedje zeiden sommige mensen 'we gaan weer zitten'. En langzamerhand zat iedereen weer op de grond. Toen de artiest kwam waar iedereen voor kwam sprong iedereen weer in de lucht en toen stond iedereen te dansen. Het was echt een zo leuk om dit mee te maken en ik was blij dat de eigenaresse me mee had genomen.

Vanaf mijn boomhut kan je de zee zien, het is echt een mooi uitzicht en als ik naar bed ga hoor ik de golven van de zee. De volgende dag ben ik de boel wezen verkennen. Ik ben naar een art museum geweest bij het strand en daarna heb ik heerlijk genoten op het strand. De zee wordt eb en vloed en de zee is mooi Turquise. Het is een paradijsje en de zee ligt vol met zeesterren. Ik heb nog nooit zoveel zeesterren gezien. Ik wist niet of ik ze aan mocht raken want ze zijn rood en hebben stekels maar de beveiliger van het resort zei dat ze niet giftig zijn en dat ze alleen op dit strand te vinden zijn. Verder ben ik een dag naar Mele Cascade geweest. Dat is de enige waterval op het eiland. Ik heb in Australië veel watervallen gezien maar dit is werkelijk waar de mooiste waterval die ik ooit heb gezien. Je moet entree betalen om naar de waterval te gaan en daarna moet je 20min lopen. Het park was heel erg rustig, na de cycloon zijn er weinig toeristen. Ik was er vroeg in de morgen dus ik was er de enige voor een tijdje. Af en toe moest ik door de waterval heen lopen om verder naar boven te lopen. Onderweg heb ik zoveel vlinders gezien en die zijn absoluut niet bang. Enkele zaten bijna op me. Eenmaal boven dacht ik dat ik er was want er was een security guy en die zei dat ik mijn spullen bij hem kon achter laten en dan kon gaan zwemmen als ik boven was. Toen keek ik goed en bleek dat ik door het water van de waterval moest lopen. Ik vond het best spannend want het was hoog en het water valt met veel kracht naar beneden. Er was een draad waar je jezelf aan vast kon houden. Ik volgde het parcour naar boven en toen kwam ik aan bij de onwijs hoge waterval. Toen ik eenmaal bij de top was kwam er nog een groep Australiërs aan. We zaten in het water en achter het water gordijn van de waterval. Terug naar beneden was best spannend en overal zijn kleine lagoons waar je in kan zwemmen. Op de top is het water niet koud maar hoe verder je naar beneden gaat hoe kouder het wordt. Ik heb er onwijs genoten!

Verder ben ik op een zwart strand geweest, bij Mele beach. Omdat het een vulkanisch eiland is, is het strand aan deze kant van het eiland zwart. Best grappig om te zien. Verder ben ik naar een look uit punt geweest boven op de berg met het uitzicht over het eiland. Zo mooi groen en nauwelijks bewoond. Mele is de grootste village en daar wonen 500 mensen. Ik ben met de bus ook door andere wijken heen gereden. Het is bizar om te zien hoe arm sommige mensen zijn en hoe dicht op elkaar ze wonen. Iedereen leeft op straat en ze zien er gelukkig en vrolijk uit. En 1 keer stopte de bus bij een wijk en waar de bus stopte waren mannen een koe aan het ontvellen. Gewoon naast de huizen waar iedereen wonen. Ik keek snel de andere kant op maar zo gaat dat hier. De mensen zijn zo lief en zo behulpzaam. Ze spreken beslam, dat is een combinatie van Engels en Frans.

Verder ben ik een dag naar Erakor eiland geweest. Dat is een klein eiland met een resort en watersport activiteiten. Ik heb er gepaddle board. De zee is zo helder dat ik gewoon al het koraal kon zien. Dit keer zag ik grote blauwe zeesterren en onwijs veel gekleurde vissen. Verder heb ik gerelaxed op een hangmat en heerlijk gezwommen. Ik had graag naar Tanna gewild, dat is het eiland met de vulkaan. Helaas kon ik daar niet heen want Tanna is nog erger getroffen door de cycloon dan het main eiland.

Ik heb het onwijs naar mijn zin gehad in Vanuatu en nu kijk ik uit naar Fiji! Ik ben benieuwd wat voor moois daar op me te wachten staat. Jullie zullen het allemaal lezen in mijn volgende blog!

Veel liefs en xxxjes

  • 03 Juni 2015 - 08:14

    Bianca:

    Wat een avontuur beleef je toch..
    Klink echt als een paradijs zo mooi,en dat er zoveel zeesterren zijn daar.
    Ik ben benieuwd naar de foto's.
    Dit is om nooit meer te vergeten...op naar het volgende mooie toe..
    Dikke xx uitkijken ..love

  • 04 Juni 2015 - 20:51

    Mike:

    Jij beleefd ook van alles he haha en die waterval lijkt mij echt heel mooi, en met die zeesterren zou ik toch maar voorzichtig zijn. Je weet het maar nooit.xxx

  • 06 Juni 2015 - 12:35

    Oma:

    Hoi mop nou het is daar genieten zeg zo mooi en wat een zeesterren zo groot nou mop lekker genieten en goed uitkijken xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Soraya

Actief sinds 16 Aug. 2009
Verslag gelezen: 955
Totaal aantal bezoekers 30778

Voorgaande reizen:

21 September 2014 - 20 Oktober 2014

Australie, second year

20 Augustus 2013 - 30 Januari 2014

Australië

28 Augustus 2009 - 30 Januari 2010

Curacao

Landen bezocht: