Zuider eiland van Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Soraya - WaarBenJij.nu Zuider eiland van Nieuw-Zeeland - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Soraya - WaarBenJij.nu

Zuider eiland van Nieuw-Zeeland

Blijf op de hoogte en volg Soraya

21 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Lieve allemaal,

Na wellington was het tijd om met de Ferry naar de zuider eiland van Nieuw-Zeeland te gaan. De Ferry was groot en leek meer op een cruise schip dan op een Ferry. Aan boord waren er verschillende restaurants, winkels en er was zelf een bioscoop!! We zaten in totaal 3 uur aan boord en daarna stond onze bus op ons te wachten. Toen we aankwamen was het aan het regenen, in Nieuw-Zeeland valt er meer regen in een jaar dan Engeland dus je kan bijna een dag niet zonder regen. Het noorder eiland is warmer dan het zuider eiland maar omdat het zomer is in Nieuw-Zeeland is het qua temperatuur mooi weer. Je kan het een beetje vergelijken met de Nederlandse zomer alleen is hier de zon veel scherper en voelt het warmer aan omdat er geen ozon laag is. Die dag reden we naar Kaiteriteri.

Toen we eind van de middag daar aankwamen was het zonnig en konden we een mooie strand wandeling maken. Verder was het een kleine toeristische plaatst en was er niet veel te doen. Dus ben ik 's avonds met een groepje die ik daar heb leren kennen wezen kaarten. De volgende dag was ik extra vroeg op gestaan en ben ik met de meiden naar het strand gegaan. Het was een mooie dag en waarschijnlijk was dit onze laatste kans in Nieuw-Zeeland om te zonnen en te zwemmen op het strand omdat we hierna naar plaatsen gaan waar het steeds kouder wordt. Eind die middag reden we naar Westport. Het weer is heel erg raar want die dag hadden we heel de tijd op het strand gelegen en toen we aankwamen in Westport was het hard aan het waaien, bewolkt en het plaatsje zag er erg grauw en somber uit. Westport is een havenstadje en heel erg klein. Het hostel waarin we verbleven was heel erg leuk, het was een huis en in onze kamer hadden we een bank en tv! Deed je echt denken aan een woonkamer. Die avond zijn we naar barretjes geweest maar het was er heel erg stil. Dat komt omdat het een heel klein plaatsje is. De volgende dag reden we naar het strand om een strandwandeling te maken. We liepen op een pad in de duinen langs de rotsen en zagen toen een plek waar de zeehonden zaten. Ze hadden baby's en die zagen er zo lief uit! Vervolgens stond ons een 8 uur lange busrit te wachten. Voordat we in Frans Jozef aan kwamen stopte we bij een meer om de gletsjers van een afstand te bekijken. Begin die avond kwamen we aan, het leek op een klein wintersport plaatsje. Het hostel was heel mooi en had een buiten jacuzzi! Die avond hadden we een feest in de bar maar daar bleef ik niet lang omdat ik uit keek naar mijn excursie die volgende dag. Ik zou namelijk met een helikopter vliegen naar de gletsjers en het ijs beklimmen.

Die morgen was het helaas heel bewolkt en vertelde ze ons dat de tour was geannuleerd vanwege het weer. Ik was heel erg teleurgesteld omdat ik er zo naar had uitgekeken om deze tour te doen. Die volgende dag zou ik met de bus naar een andere plaats vertrekken dus er was geen mogelijkheid om het de volgende dag te doen. Uiteindelijk ben ik met het groepje meiden naar andere organisaties geweest en we vonden er 1 waar we een helikopter vlucht konden doen en uit konden stappen voor een korte wandeling op de gletsjers. We kregen een korte instructie over de helikopter en vervolgens liepen we naar de helikopter. Ik zat voorin en via onze helm konden we met elkaar praten en luisteren. Daarna vlogen we al snel in de lucht en wat was dat mooi zeg! Je ziet alles heel goed omdat de ramen zo groot zijn en je er dicht bij kom met de helikopter. Boven op de berg was het heel erg koud, zelfs met al mijn laagjes kleding en dikke jas maar het was het helemaal waard! Sommige gedeeltes waren zo blauw en andere gedeeltes leek op sneeuw. Toen we weer geland waren, waren we allemaal onder de I druk en hadden we warme chocolade melk gedronken onder een kagel.

Die dag daarna dacht ik dat het weer koud zou worden maar oh wat is het weer onvoorspelbaar hier! Ik had mijn lange broek aan en een t-shirt en wat was ik aan het zweten! Die dag daarna was het super warm! De airco in de bus deed het niet goed dus we zaten zelfs in de bus te zweten. We hadden wel een hele mooie stop gemaakt bij een rivier. Dat water kwam van de gletsjers en was heel mooi blauw. Het liefst wilde ik het water inspringen om af te koelen maar helaas moesten we verder rijden naar de volgende plaats genaamd Wakana. Dat is overigens een hele mooie plaats aan het meer. Net zoals de meeste plaatsen hier heel klein maar we hebben tot laat in de avond heerlijk liggen zonnen bij het meer en sommige zijn zelfs wezen zwemmen!

De dag daarop was het DE dag waar iedereen in de bus naar uit had gekeken... Queenstown. De stad van Nieuw-Zeeland voor alle adrenaline activiteiten en ik heb er veel over gehoord. Helaas moesten we wachten op onze nieuwe bus want de vorige was kapot. Maar goed, na een lange dag wachten en rijden kwamen we eind van de middag aan. Ik verbleef in Nomads, dat was de nummer 1 hostel van Nieuw-Zeeland. Met gratis avond eten en zelfs een sauna! Ik had een waanzinnig mooie kamer en het leek wel op een hotel ipv een hostel. Die avond zag ik het Zwitsers meisje waar ik op het noorden eiland veel mee om ging.

Het zuider eiland verhaal wordt vervolgd. Ik heb veel gezien en gedaan en ik wil het jullie allemaal vertellen maar dit verhaal is al lang dus zal ik het in mijn volgende blog plaatsen.

Veel liefs en xxxjes

  • 21 Maart 2014 - 09:17

    Bianc :

    Zo meis dat was een tydje geleden dat je wat schreef.
    Maar lijk me ook een hele belevenis in een helikopter zo de berg op.
    En je weet wat ik er van vond haha.
    Ik wacht weer op het volgende verhaal.
    Xxx mams

  • 23 Maart 2014 - 12:03

    Ike:

    Heeejjjj sosy,
    Wat een ervaring joh vliegen in een helikopter, machtig hoor.
    Je ziet alles idd heel goed en bij sommige punten kan hij gewoon blijven hangen het uitzicht zal wel adembenemend zijn echt heel leuk.
    En niet misselijk haha goed hoor.
    Hoor je gauw weer.
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Soraya

Actief sinds 16 Aug. 2009
Verslag gelezen: 224
Totaal aantal bezoekers 30773

Voorgaande reizen:

21 September 2014 - 20 Oktober 2014

Australie, second year

20 Augustus 2013 - 30 Januari 2014

Australië

28 Augustus 2009 - 30 Januari 2010

Curacao

Landen bezocht: